تخصصی سخت افزارونرم افزار کامپیوتر

بررسی مادربرد Big Bang Trinergy

بیش از یک سال از عرضه چیپست P55اینتل می گذرد، چيپستي كه از طرف کمپانی اینتل برای پوشش رنج میان قیمت بازار عرضه شده بود و به خوبی نیز توانست رقابتي داغ و پرحرارت را بين کمپانی های سازنده مادربورد به وجود آورد. به طوری که تنوع محصولات عرضه شده بر پایه چیپست P55نسبت به چیپست X58واقعا قابل توجه می باشد. البته باید اذعان داشت که قیمت مناسب و استقبال کاربران نیز در این تنوع محصولات بی تاثیر نبوده است.

 

سریاولمادربورد های MSIبر پایه چیپست P55نیز هم زمان با معرفی چیپست P55با عنوان Xtreme Speedعرضه گردید. همان طوری که از عنوان Xtreme Speedپیداست کمپانی MSIتاکید ویژه ای بر کارایی و قابلیت اورکلاک بالای این سری داشته است، به گونه ای که در عرصه رویارویی با رقبای قدرتمند خود نیز توانست موفقیت های چشم گیری کسب کند.ثبت ركوردهاي متعدد با استفاده از پردازنده هاي Core i5/i7از قدرت و قابليت اوركلاك بالاي سری Xtreme Speedحکایت دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

يكي از ابزارهاي مهم در صنعت برق و الكترونيك لحيم كاري است .ماده اتصال دهنده ، كه آلياژي از فلز قلع و سرب است را لحيم مي نامند . در عمل لحيم كاري توسط يك وسيله گرما دهنده مثل هويه صورت مي پذيرد يعني بوسيله هويه ، محل اتصال دو فلز را گرم كرده تا به نقطه ذوب لحيم برسد و لحيم به محا اتصال اعمال شده و پس از سرد شدن ، دو قطعه به هم محكم مي شوند.

آشنايي به فن لحيم كاري براي متخصصين امور برقي و تكنسينهاي الكترونيكي بسيار حائز اهميت است لذا در اين جا نكات مهم را مورد بحث قرار مي گيرد .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

 

رنگ های موجود در مقاومت ها


به ترتیب :


سیاه             برابر عدد صفر ( 0)
قهوه ایی          برابر عدد یک (1)
قرمز                  برابر عدد دو (2)
نارنجی            برابر عدد سه (3)
زرد                برابر  عدد چهار (4)
سبز                 برابر عدد پنج (5)
آبی              برابر عدد شش (6)
خاکستری    برابر عدد هشت (8)
سفید                 برابر عدد نه (9)

 

تلرانس در مقاومت ها با 2 رنگ طلایی و نقره ایی مشخص میشود!


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

گاهی نزدیک به طراحی مادربرد - بخش اول

مادربرد های سری ‏Dual Quad‏ گیگابایت همگی از زیبایی خاصی برخوردارند. همه چیز دقیقا در همان جايي است که باید قرار داشته باشد، ‏در این مادربرد ها از جایگیری غیر معمول کانکتور ‏‎ ATX 24 PIN، کانکتور های فن ها و پورت‌های ‏SATA‏ و ‏IDE‏ خبری نیست. ‏P35-DQ6‎‏ در اندازه ‏استاندارد ‏FULL ATX‏ یعنی 30‏‎  ‎در 24 سانتیمتر و در 6 لایه تخته مدار چاپي طراحی شده است.‏


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

روند شکل گیری موس

درسیستم های اولیه نیازی به استفاده از موس احساس نمی گردید، چون کامپیوترهای آن زمان دارای اینترفیسی مشابه ماشین های تله تایپ و یا کارت پانج برای ورود اطلاعات بودند. ترمینال های متنی اولیه، چیزی بیشتر از یک تله تایپ شبیه سازی شده نبودند ( استفاده از صفحه نمایشگر در عوض کاغذ ). چندین سال طول کشید تا کلیدهای پیکانی در اغلب ترمینال ها مورد استفاده قرار گرفتند( اواخر 1960 و اوایل 1970 ) . ادینورهای تمام صفحه اولین چیزی بودند که از قابلیت های واقعی کلیدهای پیکانی استفاده کردند. مداد های نوری برای سالیان زیادی بر روی ماشین های متفاوت ، بعنوان یک دستگاه اشاره ای استفاده می گردیدند. Joysticks و دستگاه هائی دیگر در این خصوص در سال 1970 رایج شده بودند. زمانیکه موس بهمراه کامپیوترهای مکینتاش ارائه گردید یک موفقیت بزرگ بدست آمده بود.عملکرد موس کاملا" طبیعی بود. قیمت موس ارزان و فضای زیادی را اشغال نمی کرد. همزمان با حمایت سیستم های عامل از موس ، استفاده از موس رشد بیشتری پیدا کرد. زمانیکه ویندوز 3/1 از یک رابط گرافیکی بعنوان استاندارد استفاده کرد، موس بعنوان یک وسیله و اینترفیس بین انسان - کامپیوتر، جایگاه خاص خود را کسب نمود.



 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

كامپيوتري كه مرتب ري استارت مي شود معمولاً مشكل نرم افزاري دارد كه با رفع آن اين معضل قابل حل است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

خطا!
 
خطاهاي درايوي مي‌توانند به عوامل مختلفي بستگي داشته باشد. سن زياد ‌‌هاردديسك،‌ دادهاي صدمه ديده، مشكلات سخت‌افزاري، ويروس‌ها و .... همچنين ممكن است حتي در اثر تشخيص داده‌هايي سيستمي كه در روال عادي بارگذاري سيستم ايجاد مشكل مي‌كنند نيز چنين خطاهايي ظاهر شوند. در ادامه‌ي مقاله شما را با انواع اين‌گونه خطاها آشنا خواهيم كرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

يکي از اصلي ترين عمليات کامپيوتر در هنگام روشن شدن عمليات POST يا Power On Self Test ميباشد. که تمامي نرم افزارها و قطعات سخت افزاري لازم براي بوت سيستم را تست کرده و آماده به کار ميکند و در واقع کامپيوتر شما بعد از فشردن کليد Pwoer توسط شما، در ابتدا تمامي فرمانها را از بايوس کامپيوتر دريافت مي کند. از اينرو بايوس وظيفه دارد که مشکلات سخت افزاري را به شما گوشزد کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |

هارد دیسک HDD، که پیش از این به عنوان دیسک گردان ثابت شناخته می شد) یک حافظه دائمی است که بطور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند.

هارد دیسک ها در ابتدا برای استفاده در کنار کامپیوتر تولید شدند و بعد ها از آن ها در داخل کامپیوتر استفاده شد. با گذشت زمان کاربرد های هارددیسک از حیطه کامپیوتر فراتر رفت .بطوریکه در تجهیزات ضبط تصویر ،پخش صدا ، همچنین در سیستم ها و دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۲۰۰۵ اولین تلفن های همراه ِ دارای هارد دیسک توسط شرکت های نوکیا و سامسونگ ارائه شد. ایجاد نیاز به حافظه های بزرگ ، قبال اعتماد و مستقل ، منجر به تولید ساختارهایی همچون RAID ،سخت افزار هایی همچون NASحافظه های متصل به شبکه) و سیستم هایی همچون SAN شبکه های ذخیره اطلاعات) شد تا بتوان بطور موثر به حجم بالایی از اطلاعات دسترسی پیدا کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |